Využitie internetu na podnikanie v Číne

Čínsky trh ponúka obrovské možnosti v predaji cez internet, pričom je tam takmer 700 miliónov používateľov internetu, z ktorých  85% využíva mobilné zariadenia, to je viac ako 557 miliónov.

Ak však chcete využívať internet pre vaše podnikanie v Číne, musíte byť pripravený na to, že to zrejme nebude Google, Facebook, Twitter, Gmail, WordPress alebo YouTube. Všetky tieto kanály sú v Číne zablokované.

Môžete však použiť čínske alternatívy týchto stránok. Alternatívou pre Google je v Číne vyhľadávanie Baidu, pre Facebook / Twitter je Weibo, pre Youtube je Youku Tudo, pre eBay / Amazon je obchod na Alibaba, Taobao a Tmall a alternatívou WhatsApp je WeChat.

Dôvody, prečo sú v Číne zahraniční poskytovatelia internetových gigantov ako Google a Facebook blokovaní, sú diskutabilné. Niektorí hovoria, že je to kvôli bezpečnostným obavám čínskej vlády, zatiaľ čo iní veria, že je to protekcionizmus, ktorý umožňuje prosperovať miestnym internetovým spoločnostiam a bráni odtekaniu ziskov do zahraničia. Pravdou je pravdepodobne kombinácia oboch.

Je jasné, že pochopenie čínskeho internetového ekosystému je pre zahraničné podniky so záujmom o internetový predaj alebo online reklamu v Číne veľmi dôležité.

V posledných rokoch zažívajú internetové obchody v Číne nevídaný rast. Dôvodov je viac, nárast používateľov internetu, dobrý doručovací systém, komfort internetových nákupov a výhody pre maloobchodný sektor.

Viac ako 590 miliónov obyvateľov Číny používalo internet v roku 2014, a strávilo v priemere na internete 4,5 hodiny denne. Viac než 60% používateľov internetových obchodov je mladších ako 30 rokov a len 10% starších ako 40 rokov. Predpokladá sa, že do roku 2020 sa Čína stane najväčšou ekonomikou sveta v oblasti internetového predaja.

V roku 2012, 81.8% používateľov nakúpilo cez internet oblečenie, obuv a doplnky, čo sú aj najviac predávané produkty cez internet v Číne, ktoré sú nasledované tovarom dennej potreby, počítačmi a ich príslušenstvom. Cez zahraničné internetové obchody nakupujú Číňania najmä luxusný tovar. V roku 2013 bolo až 47% objemu luxusných tovarov vo svete kúpených Číňanmi.

TaoBao a Tmall sú najväčšie internetové obchody na svete. Tieto dva internetové obchody obsadili takmer polovicu čínskeho on-line trhu. Aj keď tieto obchody využívajú milióny maloobchodníkov, ktorí vytvárajú silnú konkurenciu v rámci jedného portálu, aj napriek vysokým poplatkom sú  veľké internetové obchody najrýchlejším riešením pre svetové firmy, ktoré chcú predávať on-line v Číne. Tieto veľké portáli strácajú v poslednom čase svojich klientov v prospech menších a samostatných internetových komerčných platforiem. Mnoho agentúr pomáha zahraničným firmám pri registrácií na tieto platformy a pri založení on-line obchodu.

Internetové vyhľadávače tvoria dôležitú časť stratégie on-line predaja. Najväčší podiel na čínskom trhu má Baidu (asi 70%), nasleduje ho Qihoo 360 and Sogou. Google má tu len obmedzenú prítomnosť.

Ako začať internetový predaj v Číne?

Ak nemáte registrovanú firmu v Číne, môžete si zaregistrovať firmu v Hongkongu.

Najmite si skúseného IT dodávateľa pre vytvorenie internetového obchodu, nezabudnite na:

  • software, ktorý akceptuje čínske znaky,
  • možnosť generovať čínske faktúry,
  • pripojenie na čínske platobné terminály (ako Alipay),
  • dátové centrum pre uloženie informácií v Číne alebo Hongkongu,
  • prispôsobiť internetový obchod čínskej kultúre a chutiam.

Urobte si sklad tovaru v Európe alebo v čínskej zóne voľného obchodu.

Najmite si expresnú zásielkovú firmu, ktorá vie pomôcť s importom tovarov a doručovať ich v Číne.

Pripravte stratégiu pre on-line marketing.

Vytvorte čínsky hovoriace stredisko zákazníckych služieb alebo si najmite na to špecializovanú firmu.

Začnite predávať on-line do Číny.

Zahraničné firmy môžu ponúknuť čínskym zákazníkom široký rozsah tovarov cez internetový predaj. Zaujímavé sú tovary, ktoré si zákazníci nemôžu kúpiť cez tradičnú maloobchodnú sieť, a ktoré je ťažké nájsť na čínskom trhu, ako potraviny, knihy a značky, ktoré ešte nie sú etablované na ich trhu.

Zdroj: EU SME Centre

Share this: