Nemecké obchodné reťazce smerujú do ruských regiónov

Zahraničné obchodné reťazce sa aktívne snažia získať oporu v Rusku. Ruský spotrebiteľský trh, najmä regionálny, ešte nie je nasýtený a je veľmi mladý v porovnaní s trhmi v Európe a v Spojených štátoch. Spotrebitelia ešte nie sú skúsení, čo otvára veľké možnosti pre rozvoj najmä pre nemecké obchodné spoločnosti.

Jednými z prvých v tejto oblasti sa v Rusku usadili francúzske reťazce. Sú tu dobre zavedené ich veľké    značky Auchan (potraviny, tovar pre domácnosť), Decathlon (športové potreby, turistika) a Leroy Merlin (stavebné a dokončovacie materiály). Nemci tiež nie sú pozadu: na ruskom trhu sú značky ako Metro Cash & Carry (potraviny, tovar pre domácnosť), Billa (supermarket so širokým sortimentom), OBI (stavebné a dokončovacie materiály, atď.).

Podľa Sergej Alina, zástupcu vedúceho analytického oddelenia IR (Okey Broker), je expanzia v regióne aj naďalej pre silných hráčov, ktorým sa otvárajú dobré príležitostí. Pod tlakom sankcií nebudú noví hráči vstupovať do Ruska a mnohí z nich sa už vzdali svojich plánov.

Podľa odborníkov, v roku 2015 najväčší hráči v segmente domácich majstrov – OBI (nemecký reťazec), Leroy Merlin a Castorama (francúzske reťazce) už deklarovali rozvojové plány vo veľkom meradle. OBI plánuje otvorenie 18 predajní v období 2015-2017. Ak vezmeme do úvahy, že výstavba hypermarketu v priemere potrebuje 25 miliónov eur, je potrebné investovať 450 miliónov eur. Samozrejme, že hlavná konkurencia je v Moskve, v Petrohrade a ich okolí, ale tento trh nie je neobmedzený a konkurencia v iných mestách bude aj naďalej rásť.

Hlavná nemecká obchodná sieť Metro prišla do Ruska v roku 2000 a jej jednotka METRO Cash & Carry o niečo neskôr priniesla svoje dve ďalšie firmy – Real a MediaMarkt. Teraz zo skupiny Metro v Rusku zostal Metro Cash & Carry a MediaMarkt. Hlavnou témou medzinárodnej expanzie posledných 10-15 rokov sú rastúce trhy vo východnej Európe, vrátane Ruska, Číny a ďalších ázijských krajín. Ruská divízia spoločnosti Metro Cash & Carry sa rozrástla na 88 nákupných centier v 49 regiónoch krajiny a aktívne sa ďalej rozvíja. Sieť hypermarketov Globus má päť regionálnych hypermarketov z celkovo 11 existujúcich v Rusku a plánuje v nadchádzajúcich rokoch výstavbu ďalších dvoch regionálnych. OBI plánuje expanziu v moskovskej oblasti a mestách s populáciou 500 tisíc ľudí.

Nemecká obchodná sieť je príklad dobrého riadenia a dobrých postupov. Nemeckí majstri diskontov zvládajú svoje obchody a ponúkajú minimálny prípustný sortiment, ktorý v tomto prípade vyzerá ako dostatočná ponuka pre spotrebiteľov. Ich ekonomický systém obstarávaní tovarov a spolupráce s dodávateľmi umožňuje vytvoriť silný obchodný model.

Zóny s vysokou konkurenciou, ako je región Moskvy sú v Rusku len dve. Predpokladá sa, že nemecké siete prejdú do regiónov, kde je v súčasnosti pre nich obdobie veľkých možností.

Zdroj: Rosijskaja gazeta

Share this: