Dominantné trendy na trhoch v oblasti Stredného východu

Categories Export, Príležitosti / Tendre, Svet, TrhyPosted on

Zvyšovanie ekonomickej diverzifikácie

Mnohé z krajín na Strednom východe sú exportérmi energetických surovín a ich finančné rezervy zostávajú stabilné, aj keď ceny energií majú kolísavú tendenciu. Krajiny sú si však vedomé, že ropa je obmedzený zdroj a podnikajú aktívne kroky pri plánovaní budúcnosti a expandovaní do ďalších sektorov a odvetví. Dubaj je už pred týmto trendom a už sa etabloval ako obchodné centrum, nákupná a turistická destinácia.

Trhové a produktové nasmerovanie

Ako súčasť svojho úsilia o diverzifikáciu ekonomiky Stredného východu, krajiny investujú do sektorov ako:

Infraštruktúrne projekty: metro a železničná sieť, letiská a prístavy.

Zdravotníctvo: nárast populácie a nové trendy liečby (vrátane zdravotnej turistiky).

Vzdelanie: je vysoký dopyt po vzdelaní a tréningoch pre miestne obyvateľstvo, aby sa spoločnosť mohla “postarať sám o sebe”, ako náhle sa vyčerpajú ropné zdroje.

Bezpečnosť: riešenia pre výzvy regionálnej bezpečnosti.

Typy pre podnikanie na Strednom východe

V dôsledku toho existujú významné príležitosti pre podniky, aby umiestnili svoj tovar na trhu.  Prinášame niekoľko typov pre podnikanie na Strednom východe:

  1. Nie všetky trhy Stredného východu sú rovnaké.

Zvlášť to majte na pamäti ak porovnáme Saudskú Arábiu, Katar alebo Spojené arabské emiráty, tieto trhy sú úplne odlišné, pokiaľ ide o dopyt po produktoch, alebo čo sa týka a obchodných praktík. Napríklad Katar je malý mestský štát a môže byť pomerne jednoduchšie miesto pre podnikanie. Podnikanie žien v Spojených arabských emirátoch sa nepovažuje za problém, mení sa aj prístup k podnikaniu žien v Saudskej Arábii.

  1. Neponáhľajte sa.

Napriek rozdielom, existujú aj niektoré spoločné prvky pri budovaní obchodných vzťahov na Strednom východe. Buďte trpezliví, neočakávajte, že pošlete e-mail a uspejete. Budovanie  a upevňovanie vzťahov v arabských štátoch môže trvať 15 až 25 rokov. S prihliadnutím na to, prvé stretnutie slúži na vybudovanie vzťahov, pričom vaši potenciálni obchodní partneri všeobecne chcú, aby vás spoznali skôr, než sa dostanú k predstaveniu vášho produktu alebo služby. Diskusia o športe, rodinách a podanie ruky je rovnako dôležité ako nejaká zmluva. Mať miestnu prítomnosť vašej firmy na trhu tiež poukazuje na váš záväzok k podnikaniu v regióne a na váš záujem pracovať s miestnymi organizáciami ako skutočný partner. Pamätajte aj na fakt, že vaše firemné procesy doma a na Blízkom východe sa občas pohybujú rôznym tempom a spracovanie platieb môže trvať dlhšie.

  1. Majte na mysli právne aspekty

Každá krajina na Strednom východe má vlastnú jurisdikciu. Napríklad, ak chcete zaregistrovať produkt, musíte mať miestneho zástupcu alebo distribútora. Zahraničná spoločnosť nemôže zaregistrovať produkt v Spojených arabských emirátoch – budete potrebovať miestnu prítomnosť.

Preskúmajte podmienky a možnosti na trhu predtým než nasadnete do lietadla. Existuje množstvo miestnych organizácií a firiem, ktoré vám môžu pomôcť s ľahším vstupom na trh, vrátane obchodných komôr, konzultantov a právnických firiem.

Príležitosti pre firmy

Spojené arabské emiráty ponúkajú jedinečné investičné príležitosti, so širokou škálou finančných stimulov pre zahraničných investorov. Každý zo siedmich emirátov má jedinečné ekonomické funkcie, a schopnosť prilákať zahraničné investície do rôznych sektorov. Medzi jednotlivé príležitosť patria sektory: obnoviteľné zdroje energie, farmaceutický sektor, vzdelanie a vedomostný priemysel, technológie, finančné služby, elektroniky a strojárstva.

Saudská Arábia začala iniciatívu šiestich “ekonomických miest”, ktorá je plánovaná do roku 2020. týchto šesť nových priemyselne vyspelých miest je určených na diverzifikáciu hospodárstva Saudskej Arábie, a očakáva sa, že pomôžu zvýšeniu úrovne príjmu na obyvateľa. Šesť ekonomických miest, je súčasťou ambiciózneho plánu umiestniť Saudskú Arábiu do svetovej desiatky konkurenčných investičných cieľov. Táto iniciatíva pomôže diverzifikovať ekonomiku založenej na báze ropy tým, že priláka priame zahraničné a domáce investície. Tým sa otvárajú príležitosti v stavebníctve, zdravotníctve a školstve.

Katar má silnú ekonomickú pozíciu v porovnaní s mnohými inými krajinami a darilo sa mu pomerne dobre po celý čas celosvetového hospodárskeho útlmu. Nízke daňové sadzby krajiny, kodifikovaný právny štát a príjemné politiky pre zahraničné investície viedli k partnerstvám s radom popredných svetových globálnych podnikov. Katar v súčasnej dobe zažíva vysokú mieru rastu populácie najmä vďaka masívnemu rozvoju miest, mnohým investičným projektom a rastúcim vládnym výdavkom. Príležitosti pre firmy sú v odvetví služieb, najmä informačných technológií, vzdelávania, zdravotníctva, stavebníctva a v sektore ropy a zemného plynu.

Zdroj: Svetová banka, dhlguide.co.uk, exportbritain.org.uk, doingbusiness.org

Share this: